motocykl

Dobre spakowanie na motocykl to podstawa. Co roku czas od wiosny do późnej jesieni to miesiące do spełniania motocyklowych marzeń o podróżach w przeróżne miejsca. A wyobraźnia motocyklistów w tej kwestii jest bardzo bogata. Do wyjazdów przygotowania trwają bardzo często już w sezonie zimowym, bo źle dobrany bagaż motocyklowy może popsuć każdy wyjazd, lub mocno go utrudnić.

Gdzie przymocować torbę motocyklową?

Pytanie to zadaje sobie wielu użytkowników jednośladów. Im większe doświadczenie, im więcej sezonów motocyklista ma za sobą, tym mniejsze dylematy w tej kwestii i więcej sprawdzonych sposobów. Na zamontowanie torby na motocyklu jest kilka rozwiązań i ilu motocyklistów tyle opinii na temat jak to zrobić najlepiej.

Podróż w pojedynkę czy z pasażerem?

Od tego, czy na danym motocyklu będzie podróżował tylko kierowca, czy będzie mu towarzyszył pasażer, zależy w dużej mierze to, gdzie i jak będzie przymocowana torba motocyklowa. Sporo też zależy od modelu motocykla i czy do dyspozycji jest bagażnik oraz jak długi czasowo ma być wyjazd.

W pojedynkę. Osoby podróżujące samotnie na jednym motocyklu, mają większe możliwości manewrowania sposobem montażu bagażu. Dodatkowo, jeżeli do dyspozycji jest jeszcze  bagażnik, na którym nie ma kufra, przestrzeń do spakowania ulega znacznemu powiększeniu. Torby motocyklowe można w takim przypadku zamontować zarówno na bagażniku, jak i na siedzeniu pasażera. Część użytkowników jednośladów decyduje się w takiej sytuacji na zabranie większej ilości bagażu. Natomiast jeżeli nie ma bagażnika lub na nim jest zamontowany kufer, chcąc dodatkowo zabrać torbę, można ją przymocować na miejscu pasażera.

Z pasażerem. Jadąc w dwie osoby na jednym motocyklu, sprawa się trochę komplikuje. W tym przypadku odpada montowanie bagaży na siedzeniu. Rozwiązaniem może być  zamontowanie stelaża lub bagażnika za plecami pasażera i tam przypiąć torbę motocyklową na bagażnik. W sytuacji, gdy za plecami pasażera jest kufer, rozwiązaniem jest montaż płyty na wieko kufra, a na niego dopiero torbę. Przy jeździe z pasażerem również dobrym rozwiązaniem są torby, których mocowanie przebiega pod siedzeniem, a część bagażowa zwisa po obu stronach motocykla. W przypadku takiego rozwiązania warto zwrócić uwagę, czy boczny bagaż nie przeszkadza w wygodnym ułożeniu nóg pasażera, czy nie zasłania kierunkowskazów i czy nie dotyka do rury wydechowej lub tylnego koła.

Jak zamocować torbę motocyklową na siedzenie?

Podstawowa odpowiedź: stabilnie. To nie ulega żadnej dyskusji. Torbę należy zamocować tak, żeby nie miała możliwości się przemieścić samodzielnie i zmienić swojego położenia. Od tego może zależeć bezpieczeństwo kierującego jednośladem, jak i innych użytkowników drogi, którymi mogą być inni motocykliści, kierowcy samochodów, piesi. Część toreb ma gotowe paski, które wystarczy odpowiednio dopasować do ramy motocykla. Warto dodatkowo użyć jeszcze innych pasów do przewozu bagaży, gum lub siatki motocyklowej. Wybór pasów, ekspanderów bagażowych jest bardzo duży. W podobny sposób mocuje się torbę motocyklową na tył np.na bagażniku za plecami pasażera.

Torby motocyklowe – dlaczego warto zamontować je w swoim jednośladzie?

Plusów jest dużo. Pierwszym jest mnogość rodzajów toreb. Producenci akcesoriów motocyklowych mają bogaty asortyment do zaproponowania. Jest w czym wybierać. Począwszy od różnych rozmiarów, pojemności, poprzez materiały użyte do produkcji torby mogą one być całkowicie wodoodporne lub z pokrowcem zapewniającym szczelność, z różnymi sposobami mocowania na motocyklu oraz różnymi metodami pakowania rzeczy do wnętrza. Dodatkowo wyposażone w różne kieszenie na podręczne mniejsze akcesoria.

Torby motocyklowe jako rodzaj bagażu to przede wszystkim wygoda i dużo mniej kilogramów do noszenia w trakcie postojów i rozpakowywania na zakwaterowanie. Do ich montażu nie potrzeba specjalnych stelaży, które same w sobie ważą. Torby można mocować bezpośrednio do siedzenia czy na bak paliwa. A kilogramy mają znaczenie również  podczas wolnych manewrów,  poza granicą równowagi motocykla. Kolejnym plusem jest mniejsza szerokość jednośladu, co ma duże znaczenie przy jeździe w korkach, przy wymijaniu, wyprzedzaniu, jeździe między samochodami.